Venus Express är nu 47 dagar från att komma fram till Venus och har utfört ett viktigt motorprov utan anmärkning.
Den testade motorn är av yttersta vikt för det är den som ska se till så Venus Express går in i omloppsbana runt Venus.
Det ska bli mycket spännande och se vad för nya upptäckter Venus Express kan se igenom Venus beslöjande molntäcke.
onsdag, februari 22, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
I vanlig ordning går väl ESAs leksak upp i rök eller försvinner i tomma intet medan fransmännen rycker på axlarna och tänder ytterligare en cigarrett, svenska rymdforskare beklagar sig på Hjärnkontoret (som är det enda program som bryr sig om ESA), britterna fortsätter fundera på om de ska göra nåt med ESA alls längre eller jobba med NASA. (Som i sin tur antingen lyckas galant eller förlorar sin farkost pga nån beräkning som gått fel pga fel måttenhet, typ vikten av 20 säckar mjöl per en död kungs stortås längd i kvadrat istället för 12 klappor råg per längden mellan nämnda kungs mammas lillfingerspets och tumspets i kvadrat.)
Nja det var väl just engelsmännen som gjorde bort sig med deras marslandare Beagle. Mars Express gör ju stordåd efter stordåd i utforskningen av Mars.
Beagles problem var väl snarare att den var lite för billig. En kopia på JPLs "Faster, smaller, cheaper, better"-program. Ett typiskt exempel på vad som händer när ekonomer försöker sig på tekniska beslut.
Så länge fransmännen tar och ser till att dom tänker på precitionen på sina datatyper så verkar ju Ariane 5 funka bra med :) Och den är ju världens mest kommerciellt framgångsrika startraket.
Sen att jag är väldigt svag för ryssarnas R7-familj är ju ingen hemlighet.
Skicka en kommentar